Serbarea Zilei Marinei la Constanța, în anul 1938. Recomandări din publicațiile periodice

8.08.2019 Ionuț Druche

În apropierea sărbătorilor prilejuite de Ziua Marinei, vă propunem un articol apărut tot în Revista Ligei Navale Române, „Marea Noastră”, în nr. 10, octombrie/1938 (cota PII 327). Este vorba despre articolul „Ziua Marinei”, în care sunt prezentate mai pe larg, sau mai pe scurt, festivitățile desfășurate cu această ocazie, în următoarele localități: Constanța, Brăila, Călărași, Giurgiu, Ismail, Orșova, Hârșova, Turnu-Severin și Vâlcov. Este important de reținut că, în urma decesului Reginei Maria, survenit pe 18 iulie 1938, în acest an „Ziua Marinei” nu a mai fost serbată pe 15 august, de Adormirea Maicii Domnului, ci pe 8 septembrie, de Nașterea Maicii Domnului.

Festivitățile cele mai importante au avut loc la Constanța, în prezența Regelui Carol al II-lea, a Principelui moștenitor Mihai I, a Înaltpreasfințitului Miron Cristea, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române și Președinte al Consiliului de Miniștri, a I.P.S Gherontie, episcop al Tomisului și Durostorului, a generalului adj. Paul Teodorescu, Ministrul Aerului și Marinei, cât și a altor personalități naționale și locale.

În ziua solemnităților, Regele Carol al II-lea a sosit cu un tren la Constanța, în Dana 0, unde a fost întâmpinat de o companie a marinei militare, un detașament de străjeri marinari și fanfara militară, care a intonat Imnul Regal. De aici, Carol al II-lea s-a îmbarcat pe iahtul „Luceafărul” și a pornit spre larg, unde mai multe vase așteptau deschiderea festivităților.

Flota care participa la eveniment era compusă din canoniera „Ghiculescu”, canoniera „Dumitrescu” (numite astfel după numele a doi eroi din Primul Război Mondial), distrugătorul „Mărăști”, submarinul „Delfinul”, motonava „Transilvania”, care urma să primească botezul, vasul bază „Constanța” și distrugătorul „Ferdinand”, cel care, în momentul apropierii iahtului „Luceafărul”, a executat salutul către rege, prin lovituri de tun:

Patru escadrile de hidroavioane brăzdează cerul, ieșind înainte pentru a saluta yachtul la intrarea sa în careul navelor care așteaptă. (…) Distrugătorul Ferdinand execută, prin lovituri de tun, salutul către Majestatea Sa Regele. Yachtul se apropie de distrugătorul Mărăști, împodobit cu marele poavaz. Vasul execută deasemenea prin lovituri de tun salutul către Majestatea Sa Regele. Toate echipajele vaselor sunt alineate la bord în șiruri albe, prezentând salutul marinăresc. Luceafărul înaintează liniștit pentru trecerea în revistă a vaselor ancorate în careu.

Când Luceafărul ajunge în careul de nave din larg, un sobor de preoți având în frunte pe I.P.S Patriarhul Miron și I.P.S Gherontie, episcop al Tomisului și Durostorului slujesc serviciul divin pentru pomenirea celor 370 de marinari căzuți pe fronturile de luptă în timpul războiului, se păstrează un moment de tăcere și reculegere sufletească, marcat printr-o lovitură de tun și precedat de scufundarea unei imense ancore de flori, omagiu de recunoștință depus pe mormântul de ape al eroilor marinari”.

După slujba de pomenire a eroilor marinari și cuvântarea ținută de amiralul P. Bărbuleanu, Comandantul Marinei Regale, festivitățile pe mare se încheie, iar alaiul regal se întoarce în port, unde vizitează docul plutitor și punctul „Salvamar”. Programul continuă la „Salvamar”, unde sunt botezate șalupele „Pescărușul” și „Albatros”, bărcile de salvare ale acestei societăți.

Șalupa „Pescărușul” a fost botezată de Carol al II-lea, iar „Albatros” de Princepele moștenitor, Mihai, iar actul de botez al celor două nave a fost citit de Mitiță Constantinescu, ministrul Economiei Naționale și vicepreședinte al Societății „Salvamar”.

Tot în această zi a fost botezată de Carol al II-lea și motonava „Transilvania”, al cărei act de botez a fost citit de Paul Teodorescu, Ministrul Aerului și Marinei.

Festivitățile s-au încheiat cu acordarea ordinului „Virtutea Maritimă” marinarilor care s-au evidențiat în misiunea lor, și cu discursurile generalului adj. Paul Teodorescu, Ministrul Aerului și Marinei, și a amiralului Coandă, vicepreșendintele Ligii Navale Române.

Pentru că distrugătorul „Regina Maria” nu a ajuns la timp în Portul Constanța, pentru a lua parte la festivitățile „Zilei Marinei”, întreg echipajul, implicat în incidentul din Marea Neagră din zilele de 4 – 6 ianuarie 1938, a primit medalii din partea Ligii Navale, a doua zi, pe 9 septembrie, în cadrul unei solemnități condusă de Ministrul Aerului și Marinei, generalul adjutant Paul Teodorescu.

Pe 8 septembrie, în amintirea curajului de care a dat dovadă în zilele de 4 – 6 ianuarie 1938, Principele moștenitor Mihai I, a primit în dar, de la amiralul P. Bărbuleanu, Comandantul Marinei Regale, o machetă, la scară 1/100, a distrugătorului „Regina Maria”.

 

 

 

 

 

Leave a Reply